قد نرحل على غفلة

30 أكتوبر 2009

اليوم .. الآن .. في هذه اللحظة .. سوف تسافر إلى بلاد بعيدة لا تعرف عنها شيئا .. ستترك أهلك و أحبابك و حياتك هنا بلا عودة  .. الآن سوف تسافر.. وتذكرة ذهابك بلا عودة  !!

ولكنني لم أوضب أغراضي.. لم أستعد لهذه الرحلة المفاجئة .. أنا لا اريد الرحيل الآن .. أنا لا أريد الرحيل أبداً…

ولكن الأمر حسم .. و أتت ساعتك .. و آن أوانك لترحل في هذه اللحظة و قرار الرحيل ليس بإرادتك ولا يحتاج إلى موافقتك !!

هي في الصف الثاني عشر .. واليوم يوم عطلة نهاية الأسبوع .. تهيأت للاستمتاع بها .. كانت نيتها التسوق .. ولكن الموت كان الأسرع في الوصول إليها .. حادث سيارة ..

هكذا بلا مقدمات ..

و وسط ذهول ألم بجميع من حولها !

ترى هل أنبأتها حاستها السادسة أن هذا هو يومها الأخير!!

هل سنشعر متى سيكون يومنا الأخير ؟

24 تعليق “قد نرحل على غفلة”


  1. ربما وربما لا!

    هناك أشخاص يفعلون اشياء كثيرة قبل موتهم بأيام وكأنهم يعرفون

    تحياتي

  2. ناسداك Says:

    تدوينتك تدور بنفس فلك فيلم final destination بأجزائه الاربعة حيث يتعرض اشخاص لحوادث قتل او ينجون منها بطرق عجيبة ولم يتخيلو يوما ذلك

    احمد .. نعم صدقت وهذا نداء من الله يكون

    اذكر جيدا كيف ان جدي قبل اقل من اسبوع من وفاته نزل الى اصدقائه القدامى لوحده مع ان عمره جاوز التسعين وسلم عليهم جميعا قبل ان يرحل للسماء

  3. حمزة Says:

    الرحيل الى الخلود .. واقع لا مفر منه ؛
    أنا عن نفسي أنتظر تلك الرحلة بملىء الشوق
    وفارغ الصبر ..

    لك الخير ريم
    ودمت


  4. ما أعظم سكرات الموت .. فهو ضيف يحل علينا بدون استئذان.


  5. انا شخصيا أؤمن جدا بالحاسة السادسة وخاصة بهيك مواقف لأني سبق وشهدت هيك حالة من اقرب اقربائي😦
    رحمها الله ورحم شبابها


  6. أكيد لم تعلم بموتها وهذا هو سر الموت( المفاجئة ) نتمنى من الله أن نكون مستعدين لتلك اللحظة وتعازي الحارة للجميع .


  7. الله يرحمنا برحمته .. ولا يفجعنا بعزيز …

    شكراً لكِ أخيتي,,

  8. gourytec Says:

    رحمها الله وأسكنها فسيح جنانه
    الله يصبر أهلها وهي سنة الحياة
    بس اللي بيأسي لسه ماشافت شي من حياتها


  9. الموت هو الحقيقة الوحيدة فى حياة الإنسان ولكنه يغفل عنها

    رحمها الله تعالى وأسكنها فسيح جناته
    ونسأله تعالى أن يحسن خاتمتنا أجمعين
    اللهم آمين

  10. رائد Says:

    اذكر خالي وهو في ربيع عمره وكان مع احد اصدقاءه في المقبره
    وكان شخص يحفر قبرا
    فقال له ممازحا
    هذا القبر صغير عليي!!!
    ونزل اليه ليقيسه
    وبعد باسبوع توفي وعمره 25 عاما
    ولسخرية القدر قبر في نفس القبر
    فهل كان متوقعا موته ام ماذا ؟؟؟؟

  11. صريح Says:

    إنا لله وانا اليه راجعون

    للأسف اردت ان اكتب تعليق فوجدت نفسي استرجع لحظات اختي الاخيرة وانفتق الجرح ينزف من جديد ..

    رحمة الله عليها وعلى اموات المسلمين اللهم انك ارحم منهم بنا ، وعزاءنا انهم بين يديك وفي عالم خيراً من عالمنا ..

  12. لموس المصريه Says:

    بجد الموضع شدني اوي بس ياتري الواحد هيموت وهو بيعمل خير ولاشر بيسمع اغاني ولابيسمع قران بيرقص ولا بيصلي اللهم ارحم جميع المسلمين من لحظة الغفله واهديهم جميعا

  13. الخائفه من الغفله Says:

    اللهممممممممممممممم احفظنا جميعا منشر الغفله

  14. نور Says:

    بجد يا ريم كلامك عجبني اوي ربنا يديك الصحه ويرحمك من شر الغفله والبقاء لله يا صريح ان شاء الله في الجنه وبجد انا فرحانه عشان قرات الكلام الجميل ده اللهمى ارحمنا جميعا

  15. نور Says:

    ياريت لو حد عارف حاجه عن الموضع يبقي يكتبها ياريت يا ريم انت وكل المجموعه تكتبو حاجات اكتر انا بدخل كل يوم سلام اختكم نور

  16. نور Says:

    اه ياقمر عامله ايه بجد انا فرحانه انك رديت عليه وتصبحي علي خير

  17. نور Says:

    يا جماعه فى صفحه على الفيس معموله باسم الجلاله جل وعلى ويدعى انه الله لازم وقفه ولازم الصفحة تتقفل باى شكل حتى لو انسحبنا جميعا من على الموقع بجد انا دخلت ومش قادر استحمل القرف اللى شفته وياريت اللى يوصلها منشرهاش

  18. نور Says:

    بجد ياجماعه ابعتو الرد دلوقتي اللي يدخل يرد وكمان علي فيس بوك يا ريم يا صريح يا رائد يا جماعه لا زم نوقف وفه جامده ونبدا من موقعنا قد ترحل علي غفله مههههههههههههههههم

  19. نور Says:

    يا جماعه مش اي قذر يدخل عي صفحه ويكتب حاجه زي دي ياجماعه بيدعي ان اله مش بيشتم في مغني ده ربنا ياجماعه ده انسان قذر بيعترف ان هو ملحد [الا لعنة الله علي الظلمين]
    حسبي الله ونعم الوكيل ياجماعه حد يرد عليه

  20. جيجى Says:

    ياجماعة انا اول مرة اخش الموقع دة باس انا عايزة اولكم ان انا ليسا متفرجة على فيديو لعذاب القبر ومتعرفوش انا خايفة اد اية وبئه عندى اكتئاب اد ايه وحاسة انى مش عارفة اعمل اى حاجة والخوف ملازمنى وحاسة ان خلاص كل حاجة بتحصل بئت من علامات الساعة وياجماعة احنا محتاجين ايمان وتثبيت اكثر من كدة

  21. جيجى Says:

    بجد يانور ياريت كلنا نعمل التضامن دة لان دة من علامات الساعة ان واحد زى دة معندوش لاعلم ولا دين يعمل كدة الله يخرب بيته
    اللهم احمى دينك من اى ملحد. اللهم امين

  22. جيجى Says:

    ما أعظم سكرات الموت .. فهو ضيف يحل علينا بدون استئذان

  23. نور Says:

    شكرا دخولك يا انجي وياريت تدخلي علي طول

  24. نور Says:

    بجد انا زعلانه ان ماحدش بيدخل وماحدش بيرد عليه


أضف تعليقاً

